Enten det er fysiske øvelser eller en investering i nytt ergonomisk tilpasset kontorutstyr, som er tilpasset ditt behov, så finnes det hjelp å få.

  1. Sørg for god kontorergonomi: Grunnprinsippet ved god kontorergonomi er dels en god avlastning av de musklene som belastes mest, og en størst mulig variasjon på musklene som får mye gjensidig belastning. Det er forskjellige måter å løse det på.
  2. Ta utgangspunkt i det tilbakevendende problemet: Før du endrer utstyret på kontoret, tenk gjennom hvilke plager du opplever hyppigst og arbeidet du utfører. En veldig god underarmsstøtte kan for eksempel være til god hjelp for skulder og nakke. Bruker du tastaturet mye, kan det være lurt å ha en integrert datamus i tastaturet.
  3. Ta pauser: Husk å ta korte pauser og reis deg gjerne fra arbeidspulten.
  4. Sitt så naturlig som mulig når du jobber: En grunnleggende tanke er å ha en arbeidsstilling hvor armen henger naturlig ned og følger tyngdekraften, og hodet i senter for tyngdelinjen. Har du for eksempel stor avstand mellom albue og overkropp, betyr det at du bruker for mye av musklene og overbelaster overarm og skulder.
  5. Bruk et heve/senk-bord: Ta stolen litt bort og bruk et heve/senke-bord. Da får du skapt en helt annen type belastning enn når du sitter. Et heve- og senke-bord kan avlaste korsrygg og hofter. Faktisk får du et større trykk mellom ryggskivene når du sitter enn når du står.
  6. Gjennomfør pauseøvelser: Kun få minutter med øvelse kan ha mye å si for arbeidsdagen. Det å ofre fem minutter én eller to ganger i løpet av dagen kan gjøre at du yter litt mer i løpet av arbeidsdagen - det er en billig investering.
  7. Vær i bevegelse: Veldig mange i dag har stillesittende kontorjobb. Da gjelder det å bryte statiske belastningsmønstre. Som et prinsipp kan man si at man skal gjøre mindre av det man gjør mye av, og mer av det man gjør lite av. Det gjelder å være litt mindre statisk og litt mer bevegelig.
  8. Vær så dynamisk som mulig mens du sitter: Varier arbeidsstillinger og belastninger så mye som mulig. Stoler med bevegelig sitteflate eller bevegelig fot (f.eks. gummiring) kan hjelpe deg med å unngå de statiske belastningene på ryggmuskulaturen.