Man må søke om å delta i konkurransen, og etter påmeldingen er det en silingsprosess som består av flere runder, blant annet med intervjuer via Skype. I år var det 30 000 nominerte lærere.

- Det var en veldig spennende prosess å være med på. I desember fikk jeg vite at jeg hadde blitt nominert som én av de 50 beste, og midt i februar at jeg var blant de ti beste. Men dessverre var det ikke jeg som fikk førsteplassen og vant én million dollar under Global Education & Skills Forum i Dubai. Førsteprisen gikk til en lærer fra England, forteller Barabara Anna.

Brenner for yrket

- Den viktigste grunnen til at jeg kom så langt er nok at jeg driver mye med globale prosjekter. I år arbeider jeg for eksempel med 101 videregående skoler fra hele verden. Temaet er bærekraftsmålene. Jeg er veldig opptatt av at elevene mine får kontakt med engelsktalende elever i land over hele verden via Skype-sesjoner. Det er ikke så mange andre i skoler som arbeider på denne måten i Norge, sier hun.

Barbara Anna er også opptatt av å oppdatere sine egne kunnskaper ved å delta på internasjonale konferanser, kurs på nett, i tillegg til at hun leser mye pedagogisk litteratur.

- Jeg er også med i et læringsnettverk der jeg koordinerer samarbeidet mellom meg og en rekke andre lærere. I tillegg brenner jeg veldig for læreryrket og det jeg gjør, sier hun.

Global kompetanse avgjørende

- Da jeg var liten fikk jeg bli med moren og faren min på den skolen der de underviste i Polen. De var kjempeflinke og virkelig noen flotte forbilder for meg. Derfor bestemte jeg meg allerede da jeg var 14 eller 15 at det var lærer jeg ville bli.

- Læreryrket handler aller mest om å gjøre elevene forberedt på fremtiden og om å lære dem noe de kan bruke senere i livet. Derfor tror jeg at pedagogisk bruk av IKT og sterk fokus på global kompetanse er avgjørende i denne jobben, avslutter Barbara Anna.