Teknologiske løsninger i klasserommene åpner opp for stadig nye måter å gjøre læringsprosessene mer levende, motiverende og relevante for elevene. Flere lærere tar nå i bruk enkle, men svært effektive og visuelle kommunikasjonsverktøy for å la elevene få direkte kontakt med, og ha en aktiv dialog med, profesjonelle fagfolk, globale institusjoner og elever fra hele verden.

Ole Johnny Devik er medielærer ved Hafstad videregående skole, og har fulgt med på trendene i læringsteknologi i en årrekke. Devik mener at det fortsatt er mange lærere som kvier seg for å bruke nye teknologiske løsninger i klasserommet.

- Det er nok mange som ikke er helt komfortable med å opprette kontakt med andre klasser fra utlandet og eksperter på fagfelt, men ved hjelp av noen tastetrykk så har man hele verden for sine føtter. Det er utrolig spennende å bruke denne teknologien til å forbedre læringseffekten blant elevene, sier Devik.

Enkel kommunikasjon

Devik forklarer at det eneste man trenger er en projektor, et webcam og en pc. Med intuitive løsninger som Skype in the Classroom og Educator Community blir det enkelt å opprette kontakt og kommunisere direkte med gjesteforelesere og skoleklasser fra hele verden. 

- Det beste med denne læringsteknologien og nettverket som tilbys er tilgjengeligheten av relevante eksperter og spennende møter med andre skoleklasser. Man kan forberede et møte med en gjesteforeleser, eller invitere en klasse fra et hvilket som helst sted i verden, og få høre mer om et spesifikt tema som man lurer på. Elevene synes dette er veldig interessant, og de får se, høre og snakke med verden, forklarer Devik.

En av Deviks klasser har blant annet opprettet kontakt med en skole i Uganda, og dette har gjennom gjentatte Skype in the Classroom-møter ført til et samarbeid om å bistå med midler til bedre internettforbindelse, Skype-tilgang og et webcam som viser direktesendt video fra skolegården til begge skolene.

En helt ny dimensjon

I en annen klasse har han brukt teknologien til å opprette et produktivt samarbeidsprosjekt med en klasse som driver med entreprenørskap.

- Våre elever har også dannet et samarbeid med en klasse som studerer entreprenørskap i Catalonia, hvor de forteller om deres entreprenørkunnskap, og der vi bidrar med design av logoer og produkter, og markedsføringsstrategier. Det er jo bare fantasien som setter grenser, sier Devik.

- Skype in the Classroom og Educator Community gir læringsopplegget en helt ny dimensjon, og tilbyr så mange muligheter for tverrfaglighet på tvers av landegrenser.

Devik poengterer at teknologien er enkel og tilgjengelig, og det kreves ikke lenger store ressurser for å få oppleve og kommunisere med verden.

- Skype in the Classroom og Educator Community gir læringsopplegget en helt ny dimensjon, og tilbyr så mange muligheter for tverrfaglighet på tvers av landegrenser. Alle fagene kan utdypes ved utveksling av kunnskap på denne måten, og i tillegg får man en utvidet kulturforståelse med på kjøpet, avslutter Devik.

Eksperter på pedagogisk bruk av teknologi

Ole Johnny Devik er Microsoft Innovative Educator Expert. MIEE-programmet er laget for pedagoger som brenner for effektiv bruk av teknologi for bedre læring, verden over. MIE-Ekspertene bistår Microsoft i å lede innovasjon i utdanning. De er talsmenn og deler sine tanker om pedagogisk bruk av teknologi i utdanning med kolleger og beslutningstakere. De gir innsikt til Microsoft på nye produkter og verktøy for utdanning, og de utveksler «best practise» mens de arbeider sammen for å fremme innovasjon i undervisning og læring.

Som Expert Educator får du en unik mulighet til å blant annet:

  • Dele erfaring med andre innovative lærere gjennom nasjonale og internasjonale nettverk.
  • Ta ulike Microsoft-sertifiseringer
  • Trene og veilede andre lærere

Vil du vite mer om MIEE-programmet eller bruk av Skype in the Classroom, besøk utdanning.microsoft.no.

Nomineringen åpner i overgangen mai/juni.