Pennen har kommet for å bli, mener Magnus Johansson. Han jobber som pedagogisk veileder innen IKT ved Kunnskapssenteret i Asker og har ansvar for kurs og kompetanse rettet mot skolene i kommunen.

Johansson har lang erfaring med teknologiske løsninger i læringssituasjoner, og nå følger han et prosjekt som foregår på Borgen ungdomsskole i Asker. Alle elevene på 8. trinn har fått nettbrettet Surface Pro 3 med den digitale pennen Surface Pen. To barneskoler i samme kommune har også satset på å la elevene bruke disse løsningene. Elevene synes det er både interessant og motiverende, og lærerne opplever at det effektiviserer hverdagen deres.

- Fordelene med å ta i bruk disse teknologiske løsningene er mange. Alt i fra å kunne rette og kommentere skolearbeid online til å ta opptak av powerpoint-presentasjoner med Office Mix. Der kan jeg forklare stoffet med ord, håndskrift, tegninger og uthevninger via slide recording, og utveksle dem i forkant/etterkant av timene. I tillegg kan man være blant elevene i timene uten å være låst til tavlen, for tavlen har du jo i hendene, forklarer Johansson.

Oppdateres umiddelbart

Elevene han har jobbet med lærer seg raskt de mange mulighetene som tilbys av Surface med penn. Innholdet som skal distribueres og organiseres i en skoleklasse skjer lettere enn noen gang, og alt er samlet på ett sted.

- Opprettingen av en digital klassenotatbok via tjenesten OneNote for plassering av klassens skolearbeid er veldig effektivt for både lærere og elever, der lærere kan rette dem direkte på skjermen uten å måtte samle inn og dele ut de rettede versjonene. Elevene legger fortløpende inn sine oppgaver i sine egne inndelinger, og kan raskere få beskjed om hva de kan forbedre seg på. Alt oppdateres umiddelbart, sier Johansson.   

Johansson bemerker også at rettingen og presentasjonene bevarer det personlige preget fra læreren på grunn av den naturlige bruken av håndskrift i arbeidene, og at dette har mye å si for elevenes følelse av tilknytning til læreren og motivasjonen for faget. Tiden lærere bruker ved kopimaskinen og kostnadene av skolemateriell blir også merkbart redusert ved bruk av Microsofts nye teknologi, som for eksempel Office Lens.

Digital studieteknikk

Surface Pen er trykksensitiv og gir presise avtrykk på Surface-skjermen. Når man legger hånden på den høyoppløselige skjermen, registrerer den at det skal skrives, og skriften blir nøyaktig som om man skulle ha skrevet på papir. Dette åpner for håndstøttet skrift, i stedet for å måtte berøre skjermen kun med pennen.              

- Surface sammen med pennen blir som den gamle gode kladdeboken, men med så mange flere muligheter. I mattetimene blir det spesielt synlig. Da tegner elevene brøker og regnestykker slik vi ville ha gjort det på papir, uten å måtte styre med tastatur for å vise frem de samme symbolene, sier Johansson.

Læreres gamle presentasjoner kan lett gjenopplives via Office Mix og OneNote. Johansson har brukt strukturen til sine gamle presentasjoner og laget korte videoer av dem, med stemmebruk og markeringer. Disse fungerer effektivt som forberedelsesvideoer for elevene før faget skal bli gjennomgått. Fordelene med slike videoer er også at læreren uavbrutt kan gjennomgå stoffet, og at elevene kan respondere på dem. Som elev gjør den digitale studieteknikken det mulig å se de korte forelesningsvideoene så mange ganger man vil. Man kan stoppe videoen ved et tema man trenger hjelp til, tenke, gjøre sine notater, og lagre dem til senere bruk.  

- Her forener man i mitt syn det beste fra det gamle og det nye, og mulighetene er mange, bare man setter seg inn i de effektive funksjonene som løsningene tilbyr, avslutter Johansson.