– Veldig mange foreldre tror barn bare sitter og spiller og ser på YouTube, men det går an å lære ganske mye, sier Ella Lee-Erichsen (10) om nettbrettet hun fikk på skolen i høst. 

Ella går i femte klasse på Storøya skole i Bærum. Hun og Andris Anmarkrud (12), som går i syvende, er storfornøyde med at alle elevene på skolen har fått hvert sitt nettbrett. Selv om det selvsagt også byr på nye utfordringer, åpner det for mange nye måter å lære på. 

– Og jeg har i hvert fall merket at vi har begynt å lære litt bedre, for eksempel fordi du kan få vanskelige ting bedre forklart. Læreren lar oss for eksempel søke på hva et vanskelig ord betyr, fortsetter Ella. 

Vil trygge skeptiske foreldre

Mulighetene nettbrettet gir fikk de også vist frem da de holdt sin årlige skoleforestilling før jul. Gjennom forestillingen iChristmas brukte barna sang, dans, ironi, kampsport – og selvsagt iPaden – for å vise foreldrene hvordan de bruker den.

– Det er en morsom, men også informativ forestilling. Vi har klart å synligjøre både utfordringer og gleder, og hvordan vi bruker nettbrettet. Den var utrolig bra, og jeg tror at også de foreldrene som kanskje var litt skeptiske ser at vi er på lag, sier rektor ved skolen, Britt Eia. 

Forestillingen ble også vist frem da EdTech, et nettverk for selskaper som jobber med læringsverktøy, holdt event på Storøya skole. 

– Vi ble nettbrettskole i august 2017, og det har vært et paradigmeskifte fordi det er et verktøy som kan brukes til enormt mye, sier Eia. 

Mye samlet på ett sted

Mange ser på nettbrettet mest som et underholdningsverktøy, men for barna som vokser opp i dag er det langt mer. 

– Vi har en app som heter Showbie – en klasserom-app. Der vi har omtrent alt som har med skole å gjøre, forteller Andris. 

– Der har vi lekserommet hvor det står hva leksene er og det er masse dokumenter som læreren har lagt ut. Etter mattetimen kan læreren legge ut videoer av noe han har forklart, så om du glemmer det så kan du se det igjen så mange ganger du vil, fortsetter han. 

Det er et verktøy på lik linje med alle andre læringsverktøy, men vi ser at det gir enormt mange muligheter.

Han påpeker at teknologien ikke er noe det blir mindre av, og liker godt at de nå i større grad kan bruke den på skolen.  

– Det er også ganske mye lettere fordi du slipper alle bøkene og kan ha alt på et sted. Det er mye informasjon bare på denne her, sier han og dunker i iPaden sin. 

Ingen planer om å kutte ut bøkene

Rektor er samtidig opptatt av at bøkene ikke skal byttes ut. Skolen er ikke heldigitalisert. Hun er også klar på at det å begynne å bruke nettbrettene i så stor grad ikke er noe en skal ta altfor lett på, samtidig som den digitale verdenen uansett kommer til å være en stor del av barnas hverdag. 

– Derfor tenker jeg at det er veldig riktig at dette brukes så mye i skolen, men det er kjempeviktig at vi som ansatte har gode drøftinger om hvordan den skal brukes og når det skal brukes, sier hun. 

– Det er et verktøy på lik linje med alle andre læringsverktøy, men vi ser at det gir enormt mange muligheter, sier hun. 

IPaden brukes kreativt, men kontrollert. Barna kan kun bruke godkjente apper og har bestemte oppgaver knyttet til bruken. De tar den med seg ut og lager filmer, og de setter sammen presentasjoner som vises for klassen. 

– Man snakker mye om at barn blir så stillesittende, men jeg tenker at når du skal lage film om naturen så tar du jo med deg iPaden ut. Det er mye elevaktivitet, påpeker Eia.Hun er også opptatt av at det hele skal gjøres i tett samarbeid med foreldrene, og dessuten at det må snakkes nok om nettvett både blant barn og voksne. Det bør være like vanlig å spørre om hvordan barna har hatt det på nettet som hvordan de har hatt det i storefri, mener hun.