Tall fra både NHO og SSB viser at vi trenger veldig mange fagarbeidere i årene som kommer. Derfor har kunnskapsministeren bestemt at 2018 er Yrkesfagenes år. Dette innebærer en storstilt satsning på yrkesfagene. Det blir et kampanjeår hvor yrkesfagene settes i fokus, og hvor partene i arbeidslivet går sammen om å fronte yrkesfagene.

Målet med kampanjeåret er å få flere ungdommer og foresatte til å se at en yrkesfaglig utdanning gir både jobb og videre karrieremuligheter, og å få flere bedrifter, både private og offentlige, til å se nytten og verdien av å ta inn lærlinger.

Kampanje på sosiale medier

Yrkesfagene år er først og fremst en omdømmekampanje, hvor nett og sosiale medier vil være hovedkanaler. Her vil vi synliggjøre alle aktuelle aktiviteter knyttet til yrkesopplæring og arbeidsliv, i samarbeid med alle aktuelle organisasjoner. Alle som ønsker det kan delta i kampanjen og spre gode historier, bilder og filmer. Det oppfordres til å bruke #yrkesfag.

Flere virkemidler skal brukes i kampanjen; ungdom skal veilede ungdom, bedrifter skal veilede bedrifter, og lærere og rådgivere skal få tips og gode historier om hvordan arbeidslivet fungerer og hva det innebærer for ungdommen å ta en yrkesfaglig utdanning.  

Yrkesfag på agendaen

I tillegg til partene i arbeidslivet er også Elevorganisasjonene med på laget, Elevorganisasjonen har, i likhet med partene i arbeidslivet, yrkesfagene høyt på agendaen.

Mesternes mester vinner Marco Elsafadi er kampanjens hovedambassadør og vil delta på aktuelle aktiviteter gjennom hele kampanjeåret. www.yrkesfag.no    

Av: Elisabeth Lange, Sekretariatsleder/kampanjeleder WorldSkills Norway
(Foto: WorldSkills Norway)