– Vi oppholder oss åtte timer eller mer på jobb, og da er det klart at vi må ha et arbeidsmiljø som både skaper trivsel og opprettholder en god helse, sier Jesper Petersen, CEO i Varier Furniture. Han jobber daglig med å tilrettelegge for sunne og kreative arbeidsplasser.

Arbeidsrelaterte muskel- og skjelettplager er den største enkeltårsaken til sykefravær i arbeidslivet, men mye kan gjøres for å forebygge helseplager hos de ansatte.

Vær i aktivitet

– Det aller viktigste for å unngå skader er aktivitet. Det skal mye til for å kompensere for de timene vi sitter stille i en kontorstol, og de 45 minuttene med trening holder stort sett ikke. Da gjelder det å innrette virksomheten for å skape interaksjon, bevegelse og aktivitet. Det kan være å plassere printeren i kjelleren eller kaffemaskinen lengst mulig vekk. Gå en tur i lunsjen, og sørg for at du ikke sitter stille for lenge, sier han.

For å unngå sykdom og belastningsskader må både arbeidsgiver og arbeidstaker ta hensyn til hva som er god ergonomi. Flere og flere sitter stille foran dataskjermen nesten hele dagen, og det er en av de vanligste årsakene til statisk belastning på muskulaturen, som er en stor risiko for muskel- og skjelettplager. Da er et godt fysisk arbeidsmiljø viktig å tenke på.

Riktig utstyr

– I tillegg til aktivitet er det viktig at du har en arbeidsstasjon som passer deg. Alle trenger individuell tilpasning. Det er for eksempel ikke én stol som passer alle de ansatte. Noen ønsker en tradisjonell kontorstol med armlener, andre trenger kanskje en stol som styrker muskulaturen eller en stol som lar deg bevege deg mens du sitter, sier Petersen.

Det finnes også stoler for de som har hatt prolaps eller er ryggopererte. Ifølge arbeidsmiljøloven skal man som arbeidsgiver sørge for at arbeidsplassen utformes slik at arbeidstakerne ikke kan påføres uheldige fysiske helsebelastninger. Arbeidsstolen er kanskje et av de viktigste elementene, men også lysforhold, arbeidsbord og plassering av skjerm og annet utstyr er viktige faktorer for å skape en best mulig arbeidssituasjon.

– Med et heve- og senkebord kan du variere arbeidsstillingen i mye større grad. Det betyr ikke at du skal stå og jobbe hele dagen, men du kan ta et kvarter oppreist, og du får bevegd deg litt mens du jobber. Det trigger oksygen til hjernen, og vil gi både økt konsentrasjon og åpne opp for nye tanker, sier Petersen.

Mer opptatt av design

De siste 15 årene har norske bedrifter blitt mer og mer opptatt av kontorinnredningen, og ifølge Petersen er kløften mellom god design og ergonomiske møbler på vei til å forsvinne.

–  Folk tilbringer veldig mye tid på jobben, og organisasjonene har skjønt at de må bruke penger på å skape gode fysiske arbeidsmiljø hvor de ansatte trives. Vi er blitt mer opptatt av design, og mange ønsker å videreføre sin livsstil til arbeidsplassen. Det er selvfølgelig mange elementer som bidrar til trivsel, men å skape et inspirerende kontormiljø med ergonomiske møbler vil være en god investering på sikt, både når det gjelder innsats, trivsel og redusert sykefravær, avslutter Petersen.

Sitter du mye foran dataskjermen?

Her er noen utvalgte råd fra Arbeidstilsynet

Tilrettelegg arbeidet

  • Variasjon i arbeidsoppgaver og arbeidsrutiner
  • Mulighet for hvile og restitusjon
  • Mange korte pauser
  • Tidsbegrensning for intensivt rutinearbeid

Skjerm, tastatur og mus

  • Mulighet for vinkling, rotering og høyderegulering av skjermen
  • Flatt tastatur som gir hvilestilling i håndleddene
  • ​Mus med scrolle-hjul og ekstra knapper

Arbeidsbord

  • God plass til utstyr
  • Matt overflate
  • Bør kunne heves og senkes

Arbeidsstol

  • Stødig
  • Mulighet for å regulere en eventuell ryggstøtte i høyde og vinkel
  • Enkle reguleringsmekanismer

Lysforhold

  • Regulerbar plassbelysning som ikke blender eller gir refleks i skjermen
  • Unngå blending og reflekser fra vindu og takbelysning

Les mer på arbeidstilsynet.no