Home » Fremtidens skole » Flybransjen vil snart oppleve blå himmel og luft under vingene igjen
Sponset

For et år siden intervjuet vi Erik Klakegg (23). Da var han akkurat i ferd med å avslutte siste halvår på OSM Aviation Academy. Han skulle bli pilot – så kom koronaen, landet stengte og de fleste fly ble satt på bakken.

– Akkurat nå vil jeg si det så sterkt som at det nærmest er helt umulig å skaffe seg jobb som kommersiell pilot hvis du er nyutdannet. Erfarne folk som har flydd i mange år har mistet jobben og står i kø. Det bransjen opplever nå er en krise, men jeg er helt sikker på at det kommer til å løsne. Folk vil reise og flyene kommer til å gå igjen, sier Erik ettertenksomt.

Bestandig interessert i å fly

Erik har hatt en brennende interesse for fly og luftfart siden ungdomsskolen. Det startet med at han fikk bruke flysimulator sammen med en kamerat. En ukes utplassering på Vigra dempet heller ikke interessen, snarere tvert imot. Derfor bestemte han seg for å bli pilot, og begynte å studere høsten 2018.

– Da jeg startet utdannelsen min gikk alle piler oppover. Folk reiste, flyselskapene startet nye ruter og ansatte flere folk. Fremtidsutsiktene var gode og himmelen blå. Til tross for situasjonen akkurat nå, er jeg helt sikker på at jeg har valgt rett. Det er dette jeg vil, sier han.

Selv om utsiktene for å få jobb som pilot ikke er så gode på kort sikt, vil behovet for piloter på lengre sikt fortsatt være stort. Positive fremtidsutsikter underbygges blant annet av en rapport som Boeing publiserte midt under pandemien.

– Om det er økonomiske nedgangstider, terror, eller en pandemi som nå, så er flybransjen den første som rammes. Men det er midlertidig, og jeg er helt sikker på at vi kommer igjennom dette også.

Utnytter pandemien til noe positivt

Erik er så heldig at han gikk rett fra skolebenken til å bli instruktør ved OSM Aviation Academy.

– Jeg var heldig som fikk denne jobben og jeg gikk faktisk ikke en eneste dag arbeidsledig til tross for situasjonen. Men uavhengig av om det kom en pandemi eller ikke, så ønsket jeg å bli instruktør. Forøvrig har piloter en ekstra utfordring siden de må holde kunnskapen ved like for å beholde sertifikatene sine. Her ved skolen tilbyr de derfor fjorårets avgangsstudenter gratis tilgang til skolens flysimulator slik at de holder seg oppdatert. Det er bra, sier han.

Ingen nedgang i studenter

Ved OSM Aviation Academy har de ikke merket noen nedgang i interessen for å bli pilot på grunn av situasjonen, snarere tvert om:

– Da vi startet opp igjen etter sommeren i fjor, midt i pandemien, hadde vi faktisk den største klassen med studenter ved skolen noen gang. Det betyr vel at flere enn meg tror at denne situasjonen vi er i nå er forbigående, fortsetter Erik.

Å være pilot er en livsstil

Mange tenker nok at det å jobbe som pilot innebærer mange ekstra belastninger som å stå tidlig opp, være borte fra familien, jobbe på ugunstige tider av døgnet, samt i helger og ferier mens de fleste andre har fri.

– Ja. Yrket innebærer de sidene også. Allikevel stortrives de aller fleste som piloter og anbefaler gjerne jobben til andre. Men du må nok ha det litt «i blodet» og være interessert i å fly. Oppsiden for ugunstige arbeidstider er til gjengjeld gode turnuser der du får ordentlig fri når du først tar fri.

– Foreløpig tror jeg alle må gjøre det beste ut av situasjonen. Akkurat nå ser det svart ut, men det vil endre seg, og jeg tror at de som tar utdannelse i dag vil oppleve oppgangstider i bransjen når de er ferdig på skolen, sier Erik til slutt.

Av Tom Backe

Neste artikkel