Home » Fremtidens skole » Leksehjelpens revolusjon – fra mattelekser til koding på nett
Sponset

Leksehjelp har sett en drastisk omveltning den siste tiden, med økt digital undervisning og nye fag i læreplanen. I tillegg skal undervisningen være både gøy og engasjerende, forklarer Learnlink, som på kort tid har blitt størst i landet på nettbasert tilpasset læring.

– Tidligere var det mye matteoppgaver og leksehjelp, og at foreldre og elever ønsket å få privatlærer hjem i huset. Nå har alt dette forandret seg, forklarer Jonas Hyllseth Ryen, daglig leder i Learnlink.  

Learnlink driver læring på nett, og spesialiserer seg på å gjøre læring gøy.

– Hensikten er at undervisningen skal være engasjerende og motiverende. Selskapet ble startet av studenter, hvor fellesnevneren var at alle mislikte de negative følelsene knyttet til læring – press, prestasjon og kjedelige forelesninger. Vi forsto at læring fungerer best når drivkraften er nysgjerrighet og mestring, i stedet for prestasjonsangst.

I dag består Learnlink av 300 studenter rundt omkring i hele Norge, som fungerer som både lærere og kursholdere. De kaller lærerne sine for «forbilder» fordi de skal være nettopp det: mennesker som inspirerer og hjelper barna i hverdagen.

Jonas Hyllseth Ryen, daglig leder i Learnlink. Foto: Learnlink

Bedre med digitalt 

– Aller først dro hjelpelærerne hjem til elevene i alle fag, så fant vi etter hvert ut at det fungerte minst like bra på nett.

For noen elever kan det være ubehagelig å få besøk av ukjente, voksne mennesker, beskriver Ryen. 

– Da må de tenke på hvordan de og familien fremstår, gjerne rydde rommet, og kan føle at det blir litt for tett på. Med undervisning på nett slipper de dette stressmomentet, og får hjelp på en arena som er trygg og kjent for dem.

På denne måten kan Learnlink også matche elevens behov med riktig lærer, uten at de må være fysisk i nærheten av hverandre. De har også mulighet til å sette sammen elev og lærer basert på fritidsinteresser og personlig kjemi.

– De som er gode på matte, koding og realfag går ofte på tekniske universitet, og de kan da hjelpe alle i hele landet. Vi ser at personlig kjemi er viktig for å lykkes med læring, og det er ikke sikkert at den beste personlige matchen bor i nabolaget.

Selv om Learnlink lenge har sett fordelene ved digital undervisning, har pandemien fremskyndet prosessen drastisk – med økt etterspørsel etter undervisningshjelp som overholder smittevernreglene.

Foto: Learnlink

Nye fag

I tillegg til endring fra fysisk oppmøte til digital hjelp, har også læreplanen endret behovet for hva barn og foreldre ønsker å lære, forteller Ryen.

– Koding og programmering har fått økt etterspørsel siste året, da dette har blitt del av den nye læreplanen. Foreldre har forstått at dette er noe barna må kunne, og det oppfattes som en kjernekunnskap på lik linje med engelsk.

Learnlink arrangerte over 100 programmeringskurs i fjor, og i sommer skal de arrangere mellom 400 og 500 kurs.  

– 500 barn kommer til å sitte inne og kode sine egne spill mens solen skinner utenfor. Ikke fordi de må, men fordi de vil. Det er ganske unikt!

Ryen forteller at han og resten av Learnlink var skeptiske til at koding skulle inn i skolen sammen med matte, og at de fryktet at faget skulle få samme omdømmeproblem som resten av matte-faget. Bekymringen ble forsterket etter at de ble kontaktet av lærere over hele landet som ikke visste hvordan de skulle lære barna koding.

– Matte er ofte forbundet med noe kjedelig og vanskelig, og koding kan absolutt være vanskelig. Men både koding og matte er først og fremst veldig givende når man får det til. Kursene våre kamuflerer læring.  

Til dette bruker de både Scratch og Roblox – en arena hvor de kan programmere og spille med venner. På veien lærer de programmering.

– De tenker ikke over at de må lære noe, men gjør det fordi det er gøy, og plutselig sitter de der med kunnskapen som trengs. I stedet for å føle seg dumme fordi de får feil på en prøve, får de selvtillit av å skape noe de kan være stolte av, og mestre vanskelige temaer uten slit. Det er viktig at det er lystbetont.

Ryen mener fortsatt at skolehverdagen må være fysisk, men at en essensiell del også kan foregå digitalt. 

– Leksehjelp kommer til å foregå på nett også etter at pandemien slipper taket. Det er fortsatt viktig med den fysiske sfæren i skolen, men det kommer nok til å bli minst like viktig med mulighet for nettbasert undervisning og hjelp, sier Ryen avslutningsvis.

Av Morten Risberg

Neste artikkel