Home » Fremtidens skole » Tilpasset leseopplæring for alle
Sponset

Aski Raski er et nettbasert lesetreningsprogram som løfter alle elever, fra de som har spesielle utfordringer til de aller flinkeste i klassen.

Ved hjelp av et effektivt kartleggingsverktøy får lærere en rask oversikt over elevenes ferdigheter, og kan enkelt lage et tilrettelagt opplegg for enkeltelever eller grupper. Aski Raski har over 120.000 brukere, og er tatt i bruk på mer enn 1.200 skoler.

Det er den tekniske delen av lesingen som er i fokus i Aski Raski, og programmet består av flere tusen øvingsoppgaver. Med så mye å velge mellom er det viktig for hver enkelt elev å finne frem til de oppgavene som både gir mestringsfølelse, og som har riktig vanskelighetsgrad. Marte Kyte Kloster jobber på 2. trinn ved Bergen Kristne Grunnskole og har benyttet Aski Raski i halvannet år.

marte-kyte-kloster

Marte Kyte Kloster

Jobber på 2. trinn ved Bergen Kristne Grunnskole

– Jeg synes det er veldig praktisk å kunne kartlegge elevene. Det er enkelt, tar ikke lang tid, og man får en oversiktlig fremstilling av hva eleven mestrer, sier hun.

Marte sitt tips til andre er å benytte den nye funksjonen «stier». 

– Da kan alle jobbe med Aski Raski samtidig i klassen og de vil ha stort utbytte av det. Det gjør det mye lettere å tilpasse for elevene siden de ikke gjør andre oppgaver enn de du ønsker de skal gjøre. I tillegg er det nyttig når en har hjemmeskole.

Aski Raski er et program i stadig utvikling. Stier har i år blitt en populær funksjon der lærerne kan skreddersy opplegg for elevene sine. Hver elev kan ved hjelp av et tastetrykk åpne opp sin egen sti bestående av et sett med øvinger uten å måtte navigere i programmet. Belønninger fra øvingene er også svært motiverende for elevene. Det er stor stas å kunne bytte inn opptjente poeng i figurer med høyere verdi. Ved ulike markeringer og høytider er ekstrabelønningene veldig populære. Variasjonen av oppgaver gjør at elevene i stor grad kan øve på egenhånd. Britt Heidi Olsen er lærer ved Kvarstein skole i Vennesla kommune, og hun er begeistret for de forskjellige øvingstypene – Hør, Finn, Skriv og Les.

britt-heidi-olsen

Britt Heidi Olsen

Lærer, Kvarstein skole i Vennesla kommune

– Kartleggingsverktøyet er det aller beste. Allerede til høstferien i 1. trinn kan jeg si hvor eleven er i leseutviklingen sin. Det er en god måte å fange opp elever i faresonen. Det er også fint å kunne gi konkrete meldinger til foresatte i henhold til elevens ståsted. Veiledning og videre arbeid er lett når man vet nøyaktig hvor eleven er. Spesielt i begynneropplæringen er Aski Raski et godt verktøy for absolutt alle!

Av Tom Backe

Neste artikkel