Yrkesfaglige utdanninger er mer populære enn noen gang. Nå etablerer Utdanningsdirektoratet et nytt nasjonalt senter i Molde, som skal bidra til å utvikle og styrke fag- og yrkesopplæringen i hele det yrkesfaglige utdanningsløpet. Konrad Lillevevang skal lede senteret, som åpner dørene i august.
Regjeringen har vedtatt å etablere et nytt nasjonalt senter for yrkesfag for å bidra til å videreutvikle og styrke fag- og yrkesopplæringen, slik at opplæringen er i tråd med samfunnets og arbeidslivets behov.
– Norge har behov for langt flere fagarbeidere for å løse utfordringer i samfunnet. Det nye senteret skal være en kunnskapsbase for fag- og yrkesopplæringen, og vi er glade for å ha fått på plass Konrad Lillevevang til å lede arbeidet med å etablere dette viktige, nye tilskuddet til direktoratet, sier direktør i Utdanningsdirektoratet, Morten Rosenkvist.
Lillevevang kommer fra stillingen som daglig leder for den tverrindustrielle næringsklyngen NCE iKuben. Han har lang ledererfaring og bakgrunn fra både offentlig og privat sektor, og har blant annet vært seksjonsleder i Møre og Romsdal fylkeskommune, salgs- og markedsansvarlig i Brocon Cash Management og sales manager i Bring Logistikk.

Konrad Lillevevang
Leder Nasjonalt senter for yrkesfag
Lansering i Arendal
Senteret åpner i Molde i august 2025 og skal være i normal drift fra 2026. Konrad Lillevevang starter i stillingen under Arendalsuka 2025, hvor han skal delta i et felles arrangement mellom LO, NHO og Utdanningsdirektoratet om det nye nasjonale senteret for yrkesfag.
Lillevevang ser frem til å ta fatt på oppgavene i sin nye rolle.
– Å utdanne flere fagarbeidere er en nøkkeloppgave for å sikre at vi som samfunn kan løse de oppgavene vi står overfor de neste tiårene. Jeg ser frem til å bidra til å bygge opp det nasjonale senteret, samarbeide med sentrale aktører og bidra til å utvikle fagopplæringen i Norge, sier Lillevevang.
Om nasjonalt senter for yrkesfag
Senteret skal:
- Styrke kvalitets- og utviklingsarbeidet i fag- og yrkesopplæringen i hele det yrkesfaglige utdanningsløpet, og bidra med kunnskap til relevante beslutningsorganer på alle nivåer.
- Bidra til at flere gjennomfører en yrkesfaglig utdanning, og utvikle fremragende yrkeskompetanse gjennom styrket tilknytning til arbeidslivet.
- Kartlegge lokale, regionale og bransjevise utviklingstrekk.
- Være en kunnskapsbase for fag- og yrkesopplæring, og bidra til å utvikle yrkesfagene i tråd med samfunnets og arbeidslivets behov.
- Opprette et nytt råd som skal gi anbefalinger om senterets oppgaver og prioriteringer.