Home » Karrieremuligheter » August & Martin lager mat på TikTok
Karrieremuligheter

August & Martin lager mat på TikTok

Profil bilde August Borgås og Martin Bryn
Profil bilde August Borgås og Martin Bryn
TikTok og Instagram bloggerne August Borgås og Martin Bryn «Rimelig godt» Foto: Privat, August Borgås og Martin Bryn

Matlaging på sosiale medier begynte som en hobby for August & Martin, men tanken på å leve av å lage matvideoer ble raskt fristende. I dag kan de det.

Da August Borgås og Martin Bryn møttes på årsstudium i friluftsliv ved Universitetet i Agder, oppdaget de raskt at de delte interessen for matlaging. 

– Vi gira hverandre opp på turene og ble raskt lagt merke til med vår kreative turmat, sier de. 

Plutselig tok det av, og høsten 2020 ble de kontaktet av Frisk Forlag som lurte på om de ville skrive kokebok. 

Etter studiene startet de en instagramkonto med bilder, oppskrifter og priser, og tanken var at det skulle være budsjettvennlig. 

– Til tross for få følgere ble vi kontaktet av matkontrollen på TV2 i 2017. De ønsket at vi skulle teste ut matnyheter i et innslag. Før sendingen byttet vi navn til «Rimelig godt», og det var denne sendingen som sparket oss i gang, sier August.

Profil bilde August Borgås og Martin Bryn
Etter studiene startet de en instagramkonto med bilder, oppskrifter og priser, og tanken var at det skulle være budsjettvennlig. Foto: Privat August Borgås og Martin Bryn

Mat på video

I 2019 begynte de å eksperimentere med video på instagram. Dette ble sånn passe godt mottatt, men gutta syns det var gøy. 

– Da pandemien inntraff eksploderte TikTok, og vi ble nysgjerrige. Vi la ut noen videoer, men det skjedde ikke så mye før vi la ut en potetvideo med oppskrift og voiceover, sier Martin. 

Plutselig tok det av, og høsten 2020 ble de kontaktet av Frisk Forlag som lurte på om de ville skrive kokebok. 

– Vi hadde aldri sett for oss at ting skulle bli så stort så fort, men August hadde hvisket noe om at det hadde vært fett å lage en kokebok i fremtiden, sier han. 

Ny plattform

På instagram var det allerede mange godt etablerte matkontoer og konkurransen var stor. TikTok var derimot en ny plattform med kun én norsk matkonto før August og Martin. 

– Vi hadde aldri sett for oss at ting skulle bli så stort så fort.

– Vi grep denne sjansen. Vi har ikke verdens mest relevante skolegang med tanke på TikTok og matlaging, men ingenting føles bortkastet. Hadde vi ikke tatt de valgene vi gjorde, hadde vi ikke møttes, og da hadde det heller aldri blitt noe August & Martin på TikTok, avslutter de.

Tekst: Katrine Andreassen

Neste artikkel