Home » Kvinner i yrkesfag » Vil ha flere jenter offshore
Sponset

Det blir stadig flere jenter på norsk sokkel, men det kunne ha gått litt fortere.

Hanne Grethe Kvamsø, daglig leder i Opplæringskontoret for offshorefag, har merket en beskjeden økning av kvinnelige søkere til offshorefagene. I 2018 hadde de 5,5 prosent jenter i boreoperatør-faget, som i år er blitt til 6,3 prosent.

– Det går sakte, men det går den rette veien, selv om vi gjerne skulle ha sett en litt høyere andel. Vi har merket at foreldrene er gode å ha på lag, om vi skal få jentene til å forstå hvilke karrieremuligheter som finnes, sier hun.

Hanne Grethe Kvamsø

Daglig leder i Opplæringskontoret for offshorefag

– Derfor inviterer vi årlig tiendeklassinger til utdanningsmessen Offshore og Maritime dager, i samarbeid med andre bransjeaktører, så både jenter og gutter får en bedre forståelse av våre fag og det å jobbe offshore. Det er et «hav» av muligheter der ute.

Jobbmesse

– I år arrangeres messen i Stavanger 8. og 9. november, med tiendeklassinger fra hele Sør-Rogaland, og foreldremøtet «Jenter i fokus» på kvelden. Der er selvfølgelig også gutteforeldrene velkomne.

– Alle våre bedrifter er klare for å få flere jenter ut i crewene. Jenter har jo en «formildende» effekt på arbeidsmiljøet, og kvinner og menn utfyller hverandre på en fin måte.

1. september 2021 begynte Vilde Bergsvik som bore- og vedlikeholdsoperatør i KCA Deutag, og hun legger ikke skjul på hva som motiverte henne til å satse på yrkesfag: 

– Jeg likte egentlig aldri den «vanlige» skolen, men hadde stor sans for praktisk arbeid, så da var veien kort til TIF på VG1, etterfulgt av Brønnteknikk på VG2, ikke minst på grunn av muligheten for å komme offshore. TIF er kanskje et av de beste skoleårene jeg noen gang har hatt, både når det kommer til folkene og det at halve skoledagen var i verksted, forteller hun.

Vilde Bergsvik

Bore- og vedlikeholdsoperatør i KCA Deutag

– En stor fordel ved å jobbe offshore, er 2-4 skiftordningen, som gir deg fri én måned når du er i land, og så får du jo gode muligheter til å reise. Jeg syns ikke det var spesielt utfordrende å være jente under utdanningen, men på jobb tenker jeg av og til at det hadde vært fint å være noen centimeter høyere, ler hun.

– Liker du praktisk arbeid, er dette veien å gå. Tar du studiespesialisering, har du ingen tydelig karrierevei foran deg, mens yrkesfagene er mer spesifikke. Kolleger sier at arbeidsmiljøet blir mye bedre når det kommer jenter på jobb, og at holdningene endrer seg fort med jenter på laget.

Spennende reiser

Hannah Alsaker er lærling i fjernstyrte undervannsoperasjoner hos Reach Subsea. Da hun var 16 år syntes hun det var vanskelig å bestemme seg for den utdanningen vennene skulle ta, eller velge det som passet henne best.

– Jeg ville gjøre noe praktisk, med rom for å jobbe litt og teste meg selv. Når du tar yrkesfag får du jo utplassering og sånt, og det at jeg valgte elektro, har nok mye med min fars bakgrunn å gjøre. Der visste jeg også at det fantes jobbmuligheter, sier hun.

Hannah Alsaker

Lærling i fjernstyrte undervannsoperasjoner

– I læretiden jobber jeg offshore, og tanken på å få jobbe rotasjon virket forlokkende. Selv tar jeg vikartimer på en barneskole når jeg er i land, og siden jeg er på båt, får jeg jo også reist litt. Hittil har vi reist til både Egypt og Brasil.

Av og til reflekterer Hannah over at hun er eneste jente på jobb, i tillegg til at hun bare er 20 år, og mange av kollegene dobbelt så gamle:

– Det føles kanskje litt skummelt at jeg, som kanskje er på alder med ungene deres, kommer der og skal ta plass, men jeg blir jo godt tatt vare på, ikke minst etter hvert som vi blir kjent. Til jenter som skal velge utdanning, vil jeg si at de bør tenke seg om før de automatisk går for helsefag, for eksempel. Ikke ett vondt ord om det, men det fins alternativer som ikke er så opplagte. Velg det som passer deg.

Opplæringskontoret for Offshorefag

Olje- og gassindustrien vil bidra til å sikre fremtidig fagkompetanse på sokkelen gjennom å delta aktivt i gjennomføringen av fagopplæringen i samarbeid med utdanningsmyndighetene.

Av Jarle Petterson

Neste artikkel