Home » Karrieremuligheter » – Da vi fikk hver vår pc, endret det alt
Karrieremuligheter

– Da vi fikk hver vår pc, endret det alt

APTOP PÅ PULTEN: For Hanna Marie Longva Stavdal (15, t.v), og Marlene Sofie Wallumrød (15) er det å jobbe på pc-en en helt naturlig del av skoledagen. Foto: Marte Haraldsen

Med hver sin laptop har elevene på Andebu ungdomsskole fått en mer effektiv skolehverdag.

Når du kommer inn i klasserommet til 9C på Andebu ungdomsskole i Sandefjord kommune, ser det tilsynelatende ut som alle andre klasserom.

Kikker du nærmere etter på pultene, finner du imidlertid ikke bare skolebøker – men også en HP x360-laptop foran hver elev.

– Da vi fikk hver vår pc, endret det alt. Det var først da vi følte at det ble et nyttig verktøy, i motsetning til før – da måtte vi gå på datarommet, og delte på maskiner som ikke akkurat var så bra, sier Hanna Marie Longva Stavdal (15).

Lagres trygt i skyen

­

Etter at Andebu, Stokke og Sandefjord ble slått sammen til Sandefjord kommune i 2017, har den nye storkommunen satset stort på den digitale skolen. Og tiltakene som er gjort den siste tiden, har allerede en stor effekt blant elevene: Elevene ved Andebu ungdomsskole har ikke bare fått hver sin maskin. Nytt av året er at de også får ta med maskinene hjem etter skolen – om de ønsker.

– Dette åpner opp for at alle elevene får muligheten til å jobbe med skolearbeidet under samme forutsetninger – også de elevene som kanskje ikke har en datamaskin hjemme, sier Stein Henrik Vestly, lærer ved Andebu ungdomsskole.

Selv har Hanna valgt å låse inn sin maskin på skolen over natten. Men siden skolen bruker Microsofts skybaserte Office 365-løsning på alle maskinene, kan hun likevel jobbe videre med det hun holdt på med på skolen.

– Siden alt ligger i skyen, fortsetter jeg bare på samme dokumentet på maskinen vi har hjemme. Og dagen etter ligger alt klart på skole-pcen, så jeg kan fortsette der jeg slapp, sier Hanna.

– Og så lenge vi skriver direkte på OneDrive, og ikke lagrer ting lokalt på pc-en, så risikerer vi ikke at noe av det vi har jobbet med blir borte, skyter Marlene Sofie Wallumrød (14) inn.

Tar IKT i skolen på alvor

Etter kommunesammenslåingen har IKT-avdelingen ved rådhuset i Sandefjord jobbet hardt med å harmonisere alle de tidligere kommunenes forskjellige erfaringer i en felles Office 365-plattform.

– Sandefjord var kanskje den kommunen som hadde kommet lengst i det å ha maskiner ute i skolene, mens Andebu ledet an i bruken av Office 365, sier Stefan Lilleås, prosjektleder for IKT i Sandefjord kommune.

– Det vi ser nå, er at både elever og lærere får svært god nytte av pc-ene som er valgt, samt alle tjenestene som ligger i skyen, sier Lilleås.

IKT-rådgiver Tom-Ivar Lyngseth har merket en tydelig utvikling etter at elevene fikk tilgang på hver sin maskin:

– Det er først nå vi virkelig kan snakke om at vi tar IKT i undervisningen på alvor.


ENTUSIASTER: IKT-rådgiver Tom-Ivar Lyngseth (t.v) og prosjektleder Stefan Lilleås i Sandefjord kommune er ekte IKT-ildsjeler. Det får elevene i sandefjordskolene nå dra nytte av. Foto: Marte Haraldsen


Rustet for fremtiden

De to understreker viktigheten av at Sandefjordskolene er frampå, og tør å ta i bruk ny teknologi:

– Det vi har sett i veldig mange år, er at mange sitter på gjerdet og venter på et eller annet system som skal ivareta alt – og så kommer aldri det systemet. Vi må plukke blant det som eksisterer og er bra, og jeg er veldig glad for at vi nå kan si at vi har kommet ett steg videre, sier Lilleås.

Ganske tidlig ble det klart at kommunen ville satse på Office 365 fra Microsoft.

– Vi kaller Office 365 for en plattform, men det er jo også en læringsarena som vi vet vil fungere bra langt inn i fremtiden. Vi tar nå alle brukerne i Sandefjord kommune ut i skyen, og bruker funksjonaliteten som ligger i Office 365 til å samhandle, sier Lilleås.

Spesielt i skolene har dette vist seg å være smart, påpeker han:

– Vi ser jo at dette er noe elevene er vant til fra hverdagen ellers. Og det er mest sannsynlig slike løsninger de kommer til å ta i bruk når de skal ut i arbeidslivet. Er det ikke nettopp det skole handler om – å ruste elevene for fremtidens arbeidsliv og hverdag?

Samhandler i Teams

Store deler av alt som skjer på skjermene til både elevene og lærerne ved Andebu Ungdomsskole foregår i Office 365-applikasjonen Teams. Her kan elever og lærere samhandle i forskjellige kanaler.

– Vi har en kanal for hele klassen, og forskjellige kanaler for hvert fag, forklarer Hanna og viser på skjermen.

– For eksempel har vi en egen kanal for KRLE, med egne undermapper for hver religion. Her kan læreren legge inn informasjon, kilder, filer og andre ting som er relevant akkurat for det temaet.

God orden på notatene

Innebygget i Teams er også OneNote-klassenotatblokk, som langt på vei har gjort de papirbaserte kladdebøkene avleggs.

– Det er i praksis notatblokka vår, det er denne vi bruker til å notere i timene og hjemme. Og når alt sammen er lagret i skyen, trenger vi ikke være redd for å miste det, sier Hanna.

– Jeg liker også at jeg kan gå inn i de forskjellige notatene via Teams, ettersom de ligger sortert på de forskjellige temaene. Da vet jeg alltid hvor ting ligger, sier Marlene.

Også kommunikasjonen både mellom elevene og til læreren er blitt mye lettere med Teams, forteller de to:

– Før måtte du kanskje ha læreren på Facebook og skrive til dem på Messenger, og det er jo ikke sikkert at du vil. Nå kan vi kontakte hverandre og læreren via Teams. Og det ekstra fine med det er at du kan ha Teams-appen på mobilen også – vi er jo på telefonen veldig mye.

Nøye utvalgt

At Sandefjord kommune har valgt ut HP x360 til skolebruk, er heller ikke tilfeldig. Maskinene kjører Microsoft Windows 10, og brukes for det meste som en vanlig laptop. Men ettersom skjermene er trykksensitive, kan de også brukes som nettbrett.

– Dagens skolebarn er digital natives, som har vokst opp med nettbrett. Men når de kommer til skolen, opplever de kanskje at det krever en litt annen type innsikt for å behandle en pc enn et nettbrett, sier Lilleås.

Han påpeker at alle systemene og devicene de går for, skal føre til økt læring i andre enden:

– For elevene handler dette om økt læring, mens for lærerne handler det om tid spart – tid som kan overføres til mer og bedre læring.

Neste artikkel