Skip to main content
Home » Karrieremuligheter » Du trenger ikke ha supertalent for å bli en superstudent
Karrieremuligheter

Du trenger ikke ha supertalent for å bli en superstudent

Fra å være en gjennomsnittselev på ungdomsskolen gikk Olav Schewe ut av videregående skole med kullets høyeste karaktersnitt. Foto:

For å lykkes med å lære trenger du ikke være født med høy intelligens eller ofre all fritid. Det er Olav Schewe et godt eksempel på. Fra å være en gjennomsnittselev på ungdomsskolen gikk han ut av videregående skole med kullets høyeste karaktersnitt. Senere fullførte han en mastergrad ved det prestisjetunge Universitetet i Oxford – også da med et av de beste vitnemålene.

– Hvordan du studerer har alt å si. Hvis du bruker gode teknikker vil du lære mer og få bedre karakterer, sier Olav. Olav begynte å interessere seg for studieteknikk allerede på ungdomsskolen. I 2014 skrev han boka Superstudent som har blitt en av Norges mest solgte bøker om studieteknikk og i tillegg blitt oversatt til 16 språk. Dette er Olavs beste tips:

1. Motiver deg selv

Når motivasjonen er høy, går innsatsen, effektiviteten og læringen opp. Du har derfor masse å vinne på å øke motivasjonen din. – Se hvordan studiene kan hjelpe deg til drømmejobben eller noe annet viktig, råder Olav. – Selv ville jeg studere ved et prestisjefylt universitet i utlandet. For å få til det måtte jeg få gode karakterer, og det ga meg motivasjon som gjorde det enklere å lære, forteller Olav.

2. Spre læringen ut i tid

Det er vanlig å jobbe i få og lange økter, men forskning viser at det er lurere å bryte opp læringen i mindre økter.

– I stedet for å jobbe tre timer med et fag på mandag og tre timer med et annet på torsdag, bør du heller jobbe 1,5 time med begge fag både mandag og torsdag, forklarer Olav.

– Eksperimenter har for eksempel vist at du kan halvere tiden det tar å lære seg noe utenat, dersom du fordeler det over flere dager. Det er som om hjernen må jobbe hardere når du sprer ut læringen, og resultatet er at kunnskapen fester seg bedre.

3. Lært aktivt

Det er ikke uvanlig å føle seg bombardert av leselekser. Men å lese er en veldig passiv måte å lære på.

– Du vil både huske og forstå mer av det du lærer, dersom du diskuterer det med andre, forteller Olav.

– I tillegg bør du ikke bare lese, men også høre deg selv i det du nettopp har lest. Studier viser at dersom du leser mindre og hører deg selv mer, vil du huske 30-50 prosent mer enn om du bare leser. Du bruker mer av hjernen, og derfor husker du mer.

4. Ta pauser

Vi tenker ofte at det er lurt å ha utholdenhet når ting blir vanskelig. Men faktisk er det bedre å ta en pause når du står fast.

– Hjernen fortsetter å løse utfordringer, selv etter at du har sluttet å fokusere på de, forteller Olav.

– Men til dette trenger hjernen tid, og derfor er det smart å ta seg en pause eller gjøre noe annet imens. Dette kan du også utnytte på prøver. Dersom du står fast på en oppgave, ikke bruk masse tid på å være frustrert. Gå heller videre til noen enklere oppgaver og kom tilbake til den vanskelige oppgaven senere. Da har hjernen jobbet med å løse oppgaven i bakgrunnen imens, slik vil du ha mye større sannsynlighet for å få det til ved andre forsøk.

Av: Redaksjonen, [email protected]

Next article